Головна » Статті » Мої статті

« Розвиток мовлення учнів шляхом впровадження інтерактивних технологій» .

Учитель покликаний використовувати всі можливості,

щоб саме в  роки дитинства донести до свідомості

і серця найтонші відтінки барв, пахощі слова,

щоб рідне слово стало духовним багатством дитини.

В. О. Сухомлинський.


       Головна мета мовного навчання в початковій школі – формування в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні вміння, сформовані на основі мовленнєвих умінь і навичок.
      Формування комунікативних умінь і навичок в Україні – провідна проблема сучасної методики навчання мови. Цій проблемі приділяли значну увагу такі провідні педагоги і лінгвісти 19-го століття, як, М.Ф. Бунаков, Ф.І. Буслаєв, В.І. Водовозов, О.А. Потебня, І.І. К.Д. Ушинський, М.Г та інші, які бачили мету навчання рідній мові у формуванні мовленнєвих умінь.
На комунікативно-діяльнісний підхід до вивчення мови вказують сучасні вітчизняні і зарубіжні вчені-методисти, Є.І. Бикова, , М.С. Вашуленко, І.П. Ґудзик,. Капська, В.О., В.Я. Мельничайко, Г.О. Михайловська, Є.І. Пассов.
      Сучасна методична наука рекомендує весь процес навчання учнів мови направляти на формування в школярів мовленнєвих умінь і навичок, вироблення комунікативної компетенції в результаті активного залучення до вирішення мовленнєво-мисленнєвих завдань. Комунікативні уміння в сучасних школярів розвиваються недостатньо. Це відзначають у своїх працях сучасні дослідники зокрема В.П. Бєломорець, В.М. Вандишев, І.П. Ґудзик, О.Н. Зарецька, С.Ф. Іванова.Г. Чибісова.

      За В.О. Сухомлинським, мова - духовне багатство народу,тому  він  прагнув до того, щоб багатство рідної мови було відкрите для дітей з перших кроків їхнього шкільного життя. „Подорожуючи” до живого джерела думки і слова, він домагався, щоб вихованці пізнавали одночасно емоційні, естетичні, смислові відтінки українського слова, щоб вони відчували красу мови,  дбайливо ставились до слова, дбали про її чистоту.

      Початкова   школа -  це  школа   самореалізації ,  самоактивації  особистості, а моє  завдання , як  учителя – не  лише  дати  дітям  певні  знання, а  й  навчити  їх  спілкуватися, творити , творчо  мислити.  Власні  педагогічні  спостереження  свідчать , що  більшість   дітей   цілком   успішні   з   погляду, комунікативності, проте  певна  частина  зазнає  труднощів  під  час  комунікативної  діяльності. Тому, насамперед, необхідно  приділяти  увагу  динаміці  психічного  розвитку  дитини , її  пізнавальним   здібностям   та   розвитку   мовлення. Саме  це  спонукало  мене  працювати  над проблемою  : « Розвиток  мовлення  учнів шляхом впровадження інтерактивних технологій» . 

      Для  формування  належного   рівня   комунікативних  якостей   мовлення  та  навичок  письма    учнів  початкових  класів  я  поставила  перед   собою  такі  цілі:

-  визначити  початковий  рівень комунікативних   якостей   мовлення   учнів;                                                                                   

-  визначити  початковий  рівень  розвитку   пізнавальних   здібностей  учнів;

-  розробити  програму (цілі,мету,методи  та  форми  роботи);

-  реалізувати     програму  для  підвищення  комунікативних  якостей  мовлення  учнів .

       Для  визначення  початкового  рівня  комунікативних   якостей мовлення   та  розвитку  пізнавальних  здібностей   учнів  використовую  комплекс   таких   вправ :«Знайди   відмінності», «Знайди  зміни»,  «Назви  одним  словом», «Четвертий    зайвий»,«Моя  улюблена  тварина», «Склади   розповідь  за  малюнком». 

     Перші  уроки  з  навчання  грамоти  я  присвячую  культурі  поведінки  та  спілкування. За  допомогою  різнопланових  малюнків  запам’ятовуємо  слова  ввічливості  та  звертання . Наприклад , демонструючи  малюнок  кота, промовляю:  «Це  ваш  домашній  улюбленець.Скажемо  йому :  «Привіт !», «А  тепер покличте  котика  і  привітайтеся  з  ним . Звертайтеся  до  нього    так ,як  називаєте  котика  вдома.»

       У  вигляді  гри  відтворюю   найпростіші  ситуації ,  пов’язані  з  нормами  поведінки  та  спілкування:

-    Ти  запізнився  в  клас. Як  потрібно  зайти і  що  сказати?

-    У  тебе  зламався  олівець. Як  ти  звернешся  на  допомогу?

       Наступний  етап  - відтворення  діалогів  персонажів  відомих  учнями  казок, оповідань, віршів, байок.

      Важливо, щоб  під  час  організації  мовленнєвої  діяльності  учнів  на  уроках  складалися  такі  ситуації , які  спонукали  їх  до  говоріння. З  цією  метою  використовую  сюжетно – рольові  ігри, в  яких  умовно  визначається  місце  дії( у  класі, автобусі, парку, магазині) мета  висловлювання  (про  щось  розповісти  , повідомити, переказати )

        У 1 класі проводжу  роботу  над звуковим   аналізом, яка  допомагає усвідомити звукову будову слова, необхідну для формування  навичок  правильного письма. Оволодіння необхідними операціями  зі звуками в цей період  сприяє  формуванню  повноцінних  навичок  читання. Уміння встановлювати   послідовність  звуків   у слові  допомагає   уникнути найчастіше   уживаних  помилок  учнями   на  пропуск,  заміну, переставляння  букв  під час письма. Загалом оволодівати нормами літературної вимови, артикуляційними навичками.
       У букварний період навчання грамоти звукова робота поєднується з буквеною.   Перш ніж ознайомити учнів з новою буквою,працюємо   над  вимовою   відповідних  звуків. Засвоєння нової букви починаємо з виділення зі слова звука, який вона позначає, визначення способу його вимови (повітря проходить через ротову порожнину вільно чи з перешкодами), потім — звучання (складається тільки з голосу чи з голосу і шуму); даємо йому характеристику (голосний чи приголосний — твердий чи м'який), встановлюємо місце цього звука у слові (звучить на початку, всередині чи в кінці), добираємо слова з цим звуком у різних позиціях, утворюємо склади, слова з ним, аналізуємо їх. І тільки після такої аналітико-синтетичної роботи над звуком ознайомлюємо з буквою.

      Дбаючи про формування комунікативних умінь і навичок учнів,  слід пам’ятати про необхідність   ретельного   виправлення помилок та про систематичну роботу щодо запобігання їм. На уроках мови для цього регулярно і цілеспрямовано виконую тренувальні вправи на редагування , як власних творчих робіт, так і текстів, дібраних спеціально вчителем. Важливим аспектом роботи є розвиток правописних умінь учнів. Вважаю, що найперше завдання  -  вчити дітей пильно приглядатися до написання слова, бачити неповну відповідність написання вимові слова, чітко проговорювати слово так, як його слід писати, запам'ятовувати графічний образ слова,  зіставляти написане зі зразком і виправляти помилки. Саме для розвитку орфографічної пильності пропоную  завдання списати слова з пропущеними буквами і перевірити написане, знайшовши дані слова на вказаній сторінці.  

       Працюючи з текстом, звертаю увагу учнів на  речення  різні за метою висловлювання й інтонацією, на їх граматичні й пунктуаційні особливості.

Одним  з  основних  завдань  формування комунікативних умінь і навичок  учнів,  є  збагачення  словника  прикметниками , синонімами, антонімами, які  роблять  мову  точнішою, яскравішою, а  речення  більш  повними.

 Для  розуміння  значення  прикметників  у  мовленні, пропоную  учням  відновити  текст, в  якому  пропущені  слова.  Наприклад:  Настав…ранок. Подув….вітер.

Особливу  увагу  звертаю  на  вивчення  словникових  слів.

Спочатку  записуємо  слово  до словничка, потім  складаємо  словосполучення, речення, складаємо  асоціації  з  цим  словом.

Словникове слово, що вивчається, вживаю на наступних трьох уроках  .                                                                         Цікавою  вправою  на  збагачення  та  активізацію  словника  дітей  є «Чарівні  окуляри». Наприклад: коли  окуляри  мають  округлу  форму  - діти  повинні  дібрати  якомога  більше  слів,  в  яких  голосних  звуків  більше, ніж  приголосних.  Коли  круглі  окуляри  перетворюються  на  квадратні,  діти  добирають  слова, в  яких  приголосних  більше, ніж  голосних. Коли  окуляри  темного  кольору – діти  повинні  називати  слова, що  викликають  у  нас  сумний  настрій . Коли  учні  одягають  світлі  окуляри , то  називають  слова, що  викликають  почуття  радості, щастя  або  пестливі  слова .

       На   уроках української  мови  використовую  списування , як один з видів письмових вправ. Звертаю увагу на осмислене, а не бездумне копіювання тексту. Тому перед тим, як учні починають списувати, вони мають поетапно ознайомитися із словами, які доведеться списувати, розглянути й пояснити «секрети» орфограм. Дотримання вимог алгоритму під час списування сприяє закріпленню орфографічної пильності в учнів. Це означає, що текст читається за правилами орфоепії, а потім ведеться розмова про його відтворення за правилами орфографії. Звичайно, аналізові піддаються не всі слова тексту, а лише ті, над  орфограмами   яких  вестиметься  робота чи які становлять предмет повторення або закріплення.
        Вивчаючи орфографію, використовую різні  види  диктантів, як словниковий, попереджувальний, пояснювальний, вибірковий та інші.

     Багато  різних  завдань, які  сприяють розвитку мовленнєвих  умінь і навичок учнів  використовую  на  уроках  читання. Кожний  урок  починається  читанням скоромовок, чистомовок, проводжу    різні  види  роботи  над  текстом. Особливу увагу  приділяю  складанню  казок. Адже  казки  діти  полюбляють  в  будь- якому  віці. Вчимося  разом  з  дітьми  творчо  змінювати  сюжет  казки ,  закінчити  казку, ввести  нових  героїв, поєднати  кілька  сюжетів  в  один. Значне місце на уроках читання відводиться вправам, які допомагають розширити й уточнити словник дітей. Значення невідомих слів, що трапляються в текстах, обов’язково пояснюю, формуючи в учнів відповідні уявлення й поняття. Стараюся виробляти в учнів уміння добирати ті слова, якими можна найточніше, найяскравіше, образно висловити думку. З перших днів дитини в школі повсякденно працюю над словом, пояснюю значення незрозумілих  слів.

       Для того, щоб учні знали мову, вміли правильно користуватись словом, треба зацікавити   вивчати і аналізувати кожне слово, словосполучення і речення.

 

Висновок: підсумовуючи все  вище     сказане, слід наголосити на необхідності включення комплексу мовленнєвих вправ у структуру кожного уроку.
Добирати до вправ мовний матеріал, який би відповідав конкретній темі, меті і завданням уроку   учнів   в початковій школі  Сприяти  гармонійному розвиткові всіх видів мовленнєвої діяльності   молодших  школярів.
         Завдяки  реалізації  поставленої програми  підвищується  рівень  комунікативних  якостей  мовлення  молодших  школярів . Учні застосувують  знання з мови у практичному мовленні :уміють ставити запитання, вести  діалог, складати  речення ,розповіді ,переказувати   тексти.

 На своїх уроках я навчаю дітей бачити і відчувати красу рідної мови, вільно володіти українською мовою, розвивати усне і писемне мовлення, вчу правильно висловлювати свої думки, почуття, своє відношення до тієї чи іншої події, явища.  Допомагаю кожній дитині розкрити своє “ Я “, повірити у власні сили та свої можливості. Намагаюся зробити навчання цікавим, виростити дітей активними співбесідниками , впевненими в собі.

Категорія: Мої статті | Додав: Вagusia (18.03.2016)
Переглядів: 222 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar