Головна » Статті » Мої статті |
Учитель покликаний використовувати всі можливості, щоб саме в роки дитинства донести до свідомості і серця найтонші відтінки барв, пахощі слова, щоб рідне слово стало духовним багатством дитини. В. О. Сухомлинський.
За В.О. Сухомлинським, мова - духовне багатство народу,тому він прагнув до того, щоб багатство рідної мови було відкрите для дітей з перших кроків їхнього шкільного життя. „Подорожуючи” до живого джерела думки і слова, він домагався, щоб вихованці пізнавали одночасно емоційні, естетичні, смислові відтінки українського слова, щоб вони відчували красу мови, дбайливо ставились до слова, дбали про її чистоту. Початкова школа - це школа самореалізації , самоактивації особистості, а моє завдання , як учителя – не лише дати дітям певні знання, а й навчити їх спілкуватися, творити , творчо мислити. Власні педагогічні спостереження свідчать , що більшість дітей цілком успішні з погляду, комунікативності, проте певна частина зазнає труднощів під час комунікативної діяльності. Тому, насамперед, необхідно приділяти увагу динаміці психічного розвитку дитини , її пізнавальним здібностям та розвитку мовлення. Саме це спонукало мене працювати над проблемою : « Розвиток мовлення учнів шляхом впровадження інтерактивних технологій» . Для формування належного рівня комунікативних якостей мовлення та навичок письма учнів початкових класів я поставила перед собою такі цілі: - визначити початковий рівень комунікативних якостей мовлення учнів; - визначити початковий рівень розвитку пізнавальних здібностей учнів; - розробити програму (цілі,мету,методи та форми роботи); - реалізувати програму для підвищення комунікативних якостей мовлення учнів . Для визначення початкового рівня комунікативних якостей мовлення та розвитку пізнавальних здібностей учнів використовую комплекс таких вправ :«Знайди відмінності», «Знайди зміни», «Назви одним словом», «Четвертий зайвий»,«Моя улюблена тварина», «Склади розповідь за малюнком». Перші уроки з навчання грамоти я присвячую культурі поведінки та спілкування. За допомогою різнопланових малюнків запам’ятовуємо слова ввічливості та звертання . Наприклад , демонструючи малюнок кота, промовляю: «Це ваш домашній улюбленець.Скажемо йому : «Привіт !», «А тепер покличте котика і привітайтеся з ним . Звертайтеся до нього так ,як називаєте котика вдома.» У вигляді гри відтворюю найпростіші ситуації , пов’язані з нормами поведінки та спілкування: - Ти запізнився в клас. Як потрібно зайти і що сказати? - У тебе зламався олівець. Як ти звернешся на допомогу? Наступний етап - відтворення діалогів персонажів відомих учнями казок, оповідань, віршів, байок. Важливо, щоб під час організації мовленнєвої діяльності учнів на уроках складалися такі ситуації , які спонукали їх до говоріння. З цією метою використовую сюжетно – рольові ігри, в яких умовно визначається місце дії( у класі, автобусі, парку, магазині) мета висловлювання (про щось розповісти , повідомити, переказати ) У 1 класі проводжу роботу над звуковим аналізом, яка допомагає усвідомити звукову будову слова, необхідну для формування навичок правильного письма. Оволодіння необхідними операціями зі звуками в цей період сприяє формуванню повноцінних навичок читання. Уміння встановлювати послідовність звуків у слові допомагає уникнути найчастіше уживаних помилок учнями на пропуск, заміну, переставляння букв під час письма. Загалом оволодівати нормами літературної вимови, артикуляційними навичками. Дбаючи про формування комунікативних умінь і навичок учнів, слід пам’ятати про необхідність ретельного виправлення помилок та про систематичну роботу щодо запобігання їм. На уроках мови для цього регулярно і цілеспрямовано виконую тренувальні вправи на редагування , як власних творчих робіт, так і текстів, дібраних спеціально вчителем. Важливим аспектом роботи є розвиток правописних умінь учнів. Вважаю, що найперше завдання - вчити дітей пильно приглядатися до написання слова, бачити неповну відповідність написання вимові слова, чітко проговорювати слово так, як його слід писати, запам'ятовувати графічний образ слова, зіставляти написане зі зразком і виправляти помилки. Саме для розвитку орфографічної пильності пропоную завдання списати слова з пропущеними буквами і перевірити написане, знайшовши дані слова на вказаній сторінці. Працюючи з текстом, звертаю увагу учнів на речення різні за метою висловлювання й інтонацією, на їх граматичні й пунктуаційні особливості. Одним з основних завдань формування комунікативних умінь і навичок учнів, є збагачення словника прикметниками , синонімами, антонімами, які роблять мову точнішою, яскравішою, а речення більш повними. Для розуміння значення прикметників у мовленні, пропоную учням відновити текст, в якому пропущені слова. Наприклад: Настав…ранок. Подув….вітер. Особливу увагу звертаю на вивчення словникових слів. Спочатку записуємо слово до словничка, потім складаємо словосполучення, речення, складаємо асоціації з цим словом. Словникове слово, що вивчається, вживаю на наступних трьох уроках . Цікавою вправою на збагачення та активізацію словника дітей є «Чарівні окуляри». Наприклад: коли окуляри мають округлу форму - діти повинні дібрати якомога більше слів, в яких голосних звуків більше, ніж приголосних. Коли круглі окуляри перетворюються на квадратні, діти добирають слова, в яких приголосних більше, ніж голосних. Коли окуляри темного кольору – діти повинні називати слова, що викликають у нас сумний настрій . Коли учні одягають світлі окуляри , то називають слова, що викликають почуття радості, щастя або пестливі слова . На уроках української мови використовую списування , як один з видів письмових вправ. Звертаю увагу на осмислене, а не бездумне копіювання тексту. Тому перед тим, як учні починають списувати, вони мають поетапно ознайомитися із словами, які доведеться списувати, розглянути й пояснити «секрети» орфограм. Дотримання вимог алгоритму під час списування сприяє закріпленню орфографічної пильності в учнів. Це означає, що текст читається за правилами орфоепії, а потім ведеться розмова про його відтворення за правилами орфографії. Звичайно, аналізові піддаються не всі слова тексту, а лише ті, над орфограмами яких вестиметься робота чи які становлять предмет повторення або закріплення. Багато різних завдань, які сприяють розвитку мовленнєвих умінь і навичок учнів використовую на уроках читання. Кожний урок починається читанням скоромовок, чистомовок, проводжу різні види роботи над текстом. Особливу увагу приділяю складанню казок. Адже казки діти полюбляють в будь- якому віці. Вчимося разом з дітьми творчо змінювати сюжет казки , закінчити казку, ввести нових героїв, поєднати кілька сюжетів в один. Значне місце на уроках читання відводиться вправам, які допомагають розширити й уточнити словник дітей. Значення невідомих слів, що трапляються в текстах, обов’язково пояснюю, формуючи в учнів відповідні уявлення й поняття. Стараюся виробляти в учнів уміння добирати ті слова, якими можна найточніше, найяскравіше, образно висловити думку. З перших днів дитини в школі повсякденно працюю над словом, пояснюю значення незрозумілих слів. Для того, щоб учні знали мову, вміли правильно користуватись словом, треба зацікавити вивчати і аналізувати кожне слово, словосполучення і речення.
Висновок: підсумовуючи все вище сказане, слід наголосити на необхідності включення комплексу мовленнєвих вправ у структуру кожного уроку. На своїх уроках я навчаю дітей бачити і відчувати красу рідної мови, вільно володіти українською мовою, розвивати усне і писемне мовлення, вчу правильно висловлювати свої думки, почуття, своє відношення до тієї чи іншої події, явища. Допомагаю кожній дитині розкрити своє “ Я “, повірити у власні сили та свої можливості. Намагаюся зробити навчання цікавим, виростити дітей активними співбесідниками , впевненими в собі. | |
Переглядів: 222 | |
Всього коментарів: 0 | |